.KliksKliksKliks.

Thursday, September 3, 2015

Paris Day 5 (Galleries Lafayette,Hard Rock Paris,Champs Elyssees)


Hye korang, kakak nak sambung cerita Paris day 5, lama betul kakak ddk Paris mcm org kaya. Wakakaka.So hari ke 5 kiteorg decide untuk sambung shopping at Opera iaitu shopping complex paling trkemuka di Paris,Galleries Lafayyete, yehaaaaa!! Kalau korang g Paris x g Lafayyete mmg rugi, at least tgk mcm mane shopping complex mewah kt sini ada apa kt dalamnya.

Kiteorg nak ke Galleries Lafayyete ni hanya menggunakan Metro sahaja and kene berjalan few minits untuk sampai ke sini. Sebelum nk smpai tu, mcm2 ayat pendinding akak baca dik non. Kalau korang baca post kakak yang sebelum ni kakak kene pick pocket kt La Valllee Village memang lah amat menyedihkan. 

KAlau korang naik metro korang kene berenti kat station Chaussée d'Antin, tapi kakak nasihatkan sekali lagi perlulah berhati2 byk pick pocket kt Paris ni. Subway nak menghubungkan satu sation ke satu station pun gelap malap je dik non. Akak seram!


Berpagi-pagian di Kota Paris.



Sebelum korang smpai ke Lafayyete mestinkorang akan jumpe bangunan-bangunan lama mcm ni. MEsti korang kagum tgk seni bina dieorg,cantik sgt2.

Meneruskan perjalanan mencarik Lafayyete.

Tadaaa dh smpai dah. Nampak kakak kau dh tukar henbeg,kekeke siap sling dgn beg botol susu anak utk mengelakkan nk kene pick pocket.



Laki kakak yang paling bersemangat waja skali,sbb ape? sbb laki hakak pun personal shopper. Ramai yang dok kirim barang dengan laki kakak,die pun x zabar2 nak g tgk henbeg2 semua didlam itu. Perghhhh kalah aku.

 Di sebabkan kami dapat banyak order Louis Vuitton,butik pertama yang kami serbu ialah LV. Weeeee!! Selamat ko pergi pagi2 x yah beratur. Nampak x de lagi org beratur, x sampai berapa minit camtu dh ramai org, nak masuk mmg kene beratur ok dik non di belakang line merah itu.


Kakak pun hape lagi,kakak pun mulakanlah pencarian henbeg kakak dan sambil2 tu kakak turut membantu suami kakak dalam pencarian henbeg kiriman orang. Ikut hati kakak yang tamak nak je kakak rembat beg yyg tu sebelah je dgn muke kakak tu. Itu lah beg idaman kakak kalau adik2 nak tau. Tapi harga die je sekiannnn.Kalau kt sini cecah almost 10k. Jadi kakak pun pura2 lah nk beli, ckp dgn sale assiatant tu nak tgk multicolor alma katanye! Dapat laa kakak sedas dua bergambar dengan beg idaman kalbu ini. Hahaha!


Bile aku nampak wallet gantung-gantung ni aku pun buat2 lah muke sedih depan suamiku. Beg duit dah kene rompak semalam,hari ni g LV bawak envelope je ko! Di sebabkan suami kakak kesian meliha ke sadisan riwayat envelope itu, jadi makanye suami kakak bersetuju utk belanja sejibik wallet LV. Yehaaaaa!!!  Xsia2 aku buat muke keropok bonyo.


Amboi kakak ipau aku dgn hadiah happi birthdaynye,kemaen sgt terus peluk kemas2..haha!



Muke cekodok penyet suami masing2 yang kene kepaw dengan isteri-isteriku pick pocket.Muahahaha! 


Tadaaaaa. My first wallet LV.Alhamdulillah.





And my stamp bag LV.Yehoooo!! I promise to my self, satu hari nanti aku akan kerja kuat2 and beli LV beg dengan hasil titik peluh aku sendiri. Alhamdulillah. Fuhh lap peluh jap sbb peluh titik peluh sendirikan.

Ok ade org tya aku better beli LV kt Champs Ellyesees 7 tingkat tu ke atau kt LV Lafayyete. Ni jawapan kakak, better beli di Lafayyete satu sebab LV nye kecik,ko x yah nak huru hara sgt. Kedua LV Lafayyete x ramai sgt org mcm kt LV HQ Champs Ellysees. Ketiga, ni sumpah dik kakak x tipu, SA LV Lafayyete baik2 semuanya, kakak luoe nak tangkap gambar di jamu dengan air oren dan mineral bile die tgk anak kakak nangis sebab kelaparan atau kehausan mungkin. Dieorg pun turut sama risau siap bagi air,tp ade pulak org tu mintak mkn,haha,hawaw sungguh!! Tp dieorg layankan je sbb die tau org yg dtg tu ialah potential buyer. Ade yang aku dengar review LV di Champs Elysees x berapa friendly, akak pun x berapa pasti bab tu.

And then kami teruskan pencarian alm Galleries Lafayyete,ade yang kirim Longchamp Neo,Furla Piper yang baru x de kat outlet,kirim perfume Annick Gouttal,make up Channel,kakak pun hampir pening dan berpinar-pinar mencarik barang kiriman korang. Tapi x ape kakak tetap gigih sambil berpinar-pinar sebb sambil menyelam boleh minum air.Hahaha!!

PPuan giler dan hasil pembeliannya

Amboi zalikha,kemaen happy ko eh keluar dari kedai




Di atas permintaan adik ipau kesyagn aku nak sgt g Marc by Marc Jacob (MBMJ) Main Boutique (bkn MJ),kami2 pun gigih laa berjalan dari lafayyete ke situ. Katanya nak tgk the latest design henbeg,wallet,accesories yang katanya mmg first sampai kt butik tu dulu. Ok bagi memuaskan hati deme,kite pun ikut je laa carik.

OK kpd sesiapa yang nak pergi, ni alamatnye ok, maybe korang boleh google map:
Alamat Marc by Marc Jacob (MBMJ) Main Boutique in Paris:
19 Place du Marce Saint-Honore,75001 Paris,France

Yes lebih kurang mcm ni lah rupe butiknye,time aku g tu sebelahnya tu renovate. So tinggal satu pintu jek. Kalau korang nak carik butik ni mmg kene jalan dalam2 street sikit, mmg kedai die kat dalam2.So korang jgn risau sesat ke ape, x sesat, insyaallah.


Dalam pun lebih kurang mcm ni.


Tapi di sebabkan si minah bongek ni lapa, dengan aku-aku pun lapar nak suap anak aku makan jgk,terpaksalah kami take 5. Manakala yang lain sambung shopping. Kiteorg singgah makan kt restaurant tepi2 jalan dkt dgn MBMJ tu. Kerlas ko dtg Paris mkn kt restaurant mcm org kayo. Ko hadoo??



 Kiteorg seperti biasalah order semua yang vege jek. Takut nak makan yang bukan vege. Macam kakak aku amik Mushroom Pasta, and Jojo amik salmon sandwhich. Wahhh kerlass ko jojo dtg paris makan salmon! Kami2 ni redha je laa tunggu kt kedai mkn sbb duit aku dh abis beli LV,kahkahkah!!

Habis je temankan ipar duai menhabiskan duit mereka di MBMJ,kiteorg decide utk terus ke HRC Paris, mmg dh dekat sgt dgn Galleries Lafayyete and MBMJ main boutique tu, jalan kaki dlm 10min cm tu dah smpai. 

Alamat Hard Rock Cafe Paris: 
14 Boulevard Montmartre, 75009 Paris, France

For those yang ade internet kat sana, korang waze or google map je,nnti die akan bawak korang ke lokasi ni. For those yang x de internet,korang dinasihatkan print awal2 lokasi mane yg korang nk pergi, then just follow the map,insyaallah x sesat.

Sperti biasa kakak ddk pose maut kt luar tu,sbb kakak bukanlah collecter tshirt tegar HRC. Tapi kakak pengumpul tegar bib anak kakak. HRC skang ade byk jual brg baby. So lps je aku grab,aku pun ddk luar, sbb HRC Paris ni sempit,mmg x sesuai sgt nk bwk stoller bagai. So aku bg laa laki aku si collector tegar mmbeli belah pulok,kasi hati die ade girang sikit.

Ok habis je shopping2 kakak terus bergerak dengan menaiki train utk ke tempat idaman hati yang semua org patut pergi kalau kt Paris ni. Champs Ellysees.Yehoooo!!! Apa ada kt Champs Elysees nih? Segala tok nenek butik street brand smpailah ke jenama yang paling mewah skali ade kt situ. So its a shopping time!!


Kami yang masih gigih beratur.

Kt sini aku byk shopping street brand item. Utk anak,aku shopping Disney shop,mcm nak pengsan ko masuk Disney shop tu. Kalau laaa Disney shop ni ade kt Malaysia mmg inah hidup aku.








Mcm ni haaa ko DIsney shop die, sebesar2 alam,2 tingkat lak tu.Mane aku x jadi gile utk khayla.Selamat laa time ni anak x pandai mintak lagi time ni,kalau x mau bankrap aku.Baju elsa,baju ape sume ade jual dlm ni. Tapi aku beli laa keperluan mainan die,at least ade kenang kenangan. Then kiteorg serbu H&M,Baby Gap,Gap and macam2 lagi lah butik2 brand Paris kt situ. Bile dah petang, baru trigt nk mkn,kahkahkah! Ok lah disebabkan kami semua nak fefeling org kaya, kami pun decide nak rasa the best Macaroon and pastry nin Paree. Lets go to Laduree!

 Fefeling uolls.


Bile ko masuk je kus semangat trkezut makk! Ramai nak mampus org beratur nk beli macaroon. Kusss semangat! Beratur mcm ular kene palu uolls.Kakak lapisan kedua start dr pintu masuk.

 Skarang laduree ade jual mcm2,yang macam dalam gambar diatas kt situ bahagian house hold mcm sabun2,ade jam,ade lilin, ade keychain laduree and sebelah tu die jual Pastry!! Aummm x zabar nak mamam!!


Tadaaaa this is the pastry,sedap gilozz!! Bawah pastry diletakkan dengan whipping creme dgn mareng yang bulat kecik tu ialah macaroon, tp rasa macaroon gula hangus,dapppp nak arwah.



Aku bawak balik saiz yang lebih kurang gini,semua perisa aku beli kecuali macaroon yang containe achohol. Korang kene tya dgn sales person tu,die akan suggest yang mane ade alchohol and yang mane yang x ade, jgn main bedal hookeh beli!. Dalam byk2 aku paling Pistachio,sedappp!!

Lps kami keluar dr Laduree haripun dah almost mlm,kat sana malam at 9pm. Kaki pun dah layuh weh,seharian,dari pagi smpai ke malam x berenti2 jalan. So its time to go back home ;)

Disebakan ghumah kami dekat dgn Arc De Triompe ni kemaen laki aku, hari2 ko tgkp gambar kenangankan.

No comments: